Publicerad: 2024-11-11
Senast uppdaterad: 2025-04-07
Författare: Andreas Kloss
FAQ - Festlokal
Vanligaste förekommande frågorna samt kontakt-info längst ner.
Hur går man tillväga?
Välj datum genom att titta i kalendern Öppnas i nytt fönster. på siten.
Överväg Standard eller Storstäd, ...ska ni nyttja uteplatsen?
Överväg hjälp med lasta, rigga o/e förvaring.
Kontakta lokal@hammarbyrodd.se för frågor eller för offert.
Läs i genom avtal/offerten.
Fyll i avtal/offert enligt anvisningar.
För över depositionen (ifyllt avtal + deposition = lokalen är bokad)
För över hyran enligt avtal.
Lokalen är inte skarpt bokad förrän depositionen är överförd. Den är på 3 000 SEK, utöver hyran.
Depositionen återbetalas i sin helhet, efter vår inventering, under förutsättning att inget gått sönder eller att hyrestagaren ej blockerat framkomlighet för städare, andra hyrestagare eller klubbens medlemmar.
Anvisningar till var depositionen ska sättas in finns i avtal som ni får i samband med bokning.
Det finns inget kö eller bevaknings -system eller möjlighet till preliminärbokning.
Vi prioriterar förfrågningar per inkommet datum.
Kalendern på siten uppdateras löpande.
Det går att avboka, se Utkast avta Öppnas i nytt fönster.l. Det går även att justera från/till Storstäd eller bärhjälp senare.
---
Storstädning eller Standard?
Om du har 1-3 personer som kan duka, diska och ställa undan löpande under kvällen. Samt, grovstäda efter festen och lösa framkomlighet i lokalen och transport av dina saker inom tillträdestiden så funkar Standard. Det brukar ta ca 3-5 arbetstimmar totalt att löpande under kvällen hantera avdukning och diskning samt grovstädning och logistik efter festen.
Storstädning är det absolut vanligaste valet. Vi tar hand om all städning, framkomlighet i lokalen och diskning. Du kan hämta dina saker senare dagen efter.
Du har tillträde till lokal, uteplats, balkong/terass. Standard & Storstädning Öppnas i nytt fönster. reglerar enbart vem som städar var.
Hur noga ska jag städa (gäller Standard)?
...sikta på att återställa lokalen till så som den var när ni kom dit.
Men, att skura & torka, golv, bord, stolar & toaletter samt ställa i ordning bord o stolar mm tar vi hand om. Följ checklistan bara så är det lugnt. Vi är inte nitiska eller så.
Kan jag hämta mina grejer senare på eftermiddagen typ?
Nej. Men du kan däremot boka tillägg för detta, beroende på hur skrymmande det är så kan vi troligen stuva undan i andra delar av klubbhuset. Säg till i samband med bokning, eller senare i processen, beskriv vad det är för ngt.
Vid försenad hämtning av dina grejor eller om du lämnar grejer så att det hindrar städares framkomlighet, eller på annat sätt inkräktar på i ordningställande drar vi belopp från depositionen då vi måste bemanna fler arbetsimmar för att städa igen alternativt bära grejer.
Jag har jättemycket grejer med mig som jag behöver förvara i lokalen över natten.
Städare behöver full framkomlighet runt alla golvytor och alla bord. Om kvarlämnade saker innebär att städare måste lägga tid på att bära & packa för att kunna komma fram drar vi 500 SEK per påbörjad timme från depositionen. Någon enstaka väska, lite presenter eller ngt ölflak är inga problem, men om ni t.ex. lämnar högtalare, stativ, mixer, kablage, projektor, mat, dryck, musikinstrument, grillverktyg, pynt m.m. då innebär det en pålaga för oss. Om du vet att du kommer ha mkt grejer med dig - överväg storstäd.
Kan jag parkera inne på tomten?
Javisst. Du har nyckel till grinden, 1-2 bilar brukar funka så länge de inte blockerar framkomlighet på gården. Räkna dock inte med att kunna parkera där innan eller efter din tid för tillträde.
Det finns parkeringsplatser i närheten.
Kan jag hämta bilen senare på eftermiddagen dagen efter?
Nej, utgå inte från det, men fråga gärna i samband med bokning.
Kan jag lämna nyckeln senare?
Ja det går, men nyckeln måste då återlämnas till lokalansvarig i det snaraste och det åligger dig att lösa transport, tid för möte mm.
---
1 "Standard"
...där hyrestagaren grovstädar...
Beräkna ca 2-5 arbetstimmar för grovstädning & diskning, helt beroende på festens komplexitet.
Hyrestagare grovstädar kök o lokalens alla delar och rum (ej toalett) enlig anvisningar.
Hyrestagare städar och iordningställer uteplats och kringliggande markområde (gräsmattan utanför).
1a) ...inne i lokalen...
- Ta ner och släng eller packa undan utsmyckning, dukar, jirlanger + tejp och häftmassa, servetter, plastmuggar etc
- Ta ner, packa ihop lampor, ljudrigg, kablage.
- Sopa upp skräp, pynt, jirlanger, papper, servetter mm som fallit ned på golvet och släng.
- Töm papperskorgar i soptunna.
- Lägg pant i plasttunnan märkt "Pant".
- Diska allt använt porslin, bestick, kastruller m.m. Återställ i kök. Torka av använda ytor (diskbänk, köksbänk, spis mm)
- Sopor paketeras/stängs väl och placeras i soprummet.
- Ställ kvarlämnade saker väl grupperat på ett bord på ett bord, eller i ett hörn. Detta så städare kommer fram.
- Kvarlämnade saker är av er hämtat senast 0900.
1b) ...och uteplatsen
- Ta ner och undan girlanger, ballonger, bilder, tält, parasol, stolar eller annat som satts upp.
- Ta även ner all tejp, all häftmassa, alla snören och snörstumpar eller annat som använts för att sätta upp saker. Städa i enlighet med punkt 10 i avtalet.
- Släng skräpet från tak, väggar, stolar och bord i en papperskorg eller sopsäck.
- Töm ev papperskorgar, askkoppar mm i en sopsäck.
- Ställ undan grillen och annat ni ställt, hängt eller satt upp.
- Uteplatsen ska vara i ordningställd av er senast 0900.
---
2 "Storstädning"
...där vi tar hand om allting beskrivet i 1a)...inne i lokalen. Du tar hand om uteplatsen.
Vi tar han om allting inne i lokalen beskrivet i 1a ovan. Du tar hand om 1b, uteplatsen.
- Kvarvarande utrustning, presenter, saker, överbliven dryck eller mat, eller övrigt som du anser som din egendom måste vara hämtade (borta från lokalen) ej senare än klockan 10:30.
- Uteplatsen ska vara framkomlig och helt i ordningställd, 1b, av er senast 0900.
--
3 Storstädning inkl Uteplats.
Vi tar hand om den också.
- Alla dina saker ska vara hämtade senast 1030.
---
Detta finns, övergripande beskrivning:
- kapacitet för max 70 pers.
- Bestick, tallrikar, glas, champagneglas, kaffekoppar, hållare för värmeljus
- Kaffebryggare med 1 kula samt filter, termosar. Kannor, vattenkannor.
- Grytor, stora, normala och små, flera olika. Ugnsplåtar.
- Serverings -bleck och -bunkar.
- Spis, vanlig klassisk hemma-spis med fyra plattor (el). Ugn (ej ånga eller fläkt).
- Diverese knivar, skärbrädor, grytunderlägg, slevar, och spadar.
- Diskmaskin med diskmedel, modell mindre restaurang (1 diskback i taget).
- Kylskåp, mindre ölkyl, mindre frys.
- 4-5 större robusta bord, varav 2 långbord, plus ett par extra fällbara bord.
- Stolar, stabila, med dyna.
- Bioduk.
- Lampor med dimmers. Lampor på terrass.
- Galgar.
- Två toaletter, med handfat.
- Askfat ute.
- Grill ute.
- Sopset, långborste, trasa, hink och sopsäckar, toapapper, tvål, handtork.
- Parkering för in/ur lastning.
- Utsikt över Årstaviken.
- Badbrygga (bad sker på egen risk, undvik botten).
- Möjlighet till hjälp med att bära och rodda Öppnas i nytt fönster..
Detta finns inte:
- Ljudanläggning.
- Ljusanläggning (utöver ovan beskrivet. Ej discokula, strålkastare mm).
- Ljusanläggning/lampa ute över gräsmatta/tomt.
- Projektor.
- Dator.
- Wifi.
- Möjlighet till hög musik ute efter 22:00 (lokalen ska vara tom 0200).
- Möjlighet till rökning inomhus eller på terass.
- Möjlighet till att använda marschaller på terass.
- Badstege.
- Möjlighet till att använda rökmaskin, smällare eller konfetti.
- Hjälp till eller kontakt med; hyra av ljudutrustning, catering, underhållning, DJs etc.
- Möjlighet till preliminärbokning.
- Tillgång till övriga lokaler i huset.
---
- Kontakta gärna lokal@hammarbyrodd.se med övriga frågor.
Observera att vi som ideell förening inte är bemannade som en vanlig verksamhet. Ibland kan det ta ngn dag innan man får svar. Vi prioriterar förfrågningar per inkommet datum.