Publicerad: 2024-11-11
Senast uppdaterad: 2025-10-28
Författare: Andreas Kloss
Text
FAQ - Festlokal
Vanligaste förekommande frågorna samt kontakt-info längst ner.
Vilka lediga datum finns?
Du hittar lediga datum i kalendern på siten. Den uppdateras ett par ggr varje vecka.
Kan man kolla på lokalen?
Självklart. Kolla under kalendern på siten, tider för när man kan komma och kolla publiceras där löpande.
Hur lång framförhållning ska jag ha?
Så lång som möjligt. Attraktiva datum (t.ex. vår & tidig sommar och löradagar generellt) bokas på ungefär ett år i förväg. Bokningar eller förfrågningar som inkommer med kort varsel (3 veckor) är det inte heller helt säkert att vi alltid kan lösa, även om det är ganska sällsynt.
Hur går man tillväga?
Välj datum genom att titta i kalendern Öppnas i nytt fönster. på siten.
Överväg variant Standard eller Storstäd.
Kontakta lokal@hammarbyrodd.se för offert. Ange datum samt variant.
Ni får då tillbaka ett avtal + checklista för era åtaganden, som ni läser i genom och fyller i per anvisning.
Sedan för ni över depositionen per anvisningar i avtal, och med det så har ni bekräftat avtalet och bokat lokalen.
se exempel Utkast avta Öppnas i nytt fönster.l.
Lokalen hyrs ut obemannad.
Som Hyrestagare ansvarar du för lokalen, dess utrustning och vilka som vistas i den samt för logistik och transport och övriga åtaganden som regeleras i avtalet.
Depositionen?
Den är på 3 000 SEK, utöver hyran oavsett vad du bokar för variant.
Exempel Storstädning: 15 000SEK + 3 000 SEK = 18 000 SEK
Depositionen återbetalas sedan efter eventuella avdrag, t.ex. om ngt går sönder under kvällen eller om det i samband med städning uppstår extrajobb för vår del.
Kan man prelboka eller ställa sig i kö?
Nej. Lokalen är bokad när depositionen är överförd.
Det finns inget kö-system. Vi prioriterar förfrågningar per inkommet datum.
---
Vad har jag tillträde till?
Avsett Standard eller Storstädning så har du tillträde till lokal, balkong/terass.
Du har även tillträde till gräsmattan/kringliggande markområde men det delas med klubbens medlemmar oavsett Standard eller Storstädning. Klubbens medlemmar får inte förhindras bedriva sin verksamhet på gräsmatta/bryggor.
Storstädning eller Standard?
Om du har 1-3 personer som kan duka, diska och ställa undan löpande under kvällen. Samt, grovstäda efter festen och lösa framkomlighet i lokalen och transport av dina saker inom tillträdestiden så funkar Standard. Det brukar ta ca 3-5 arbetstimmar totalt att löpande under kvällen hantera avdukning och diskning samt grovstädning och logistik efter festen.
Storstädning är det absolut vanligaste valet. Vi tar då hand om all städning och diskning. Du kan dessutom hämta dina saker lite senare dagen efter.
Standard - Hur noga ska jag städa? Vilka tider gäller?
...sikta på att återställa lokalen och uteplatsen/gräsmattan till så som den var när ni kom dit. Ni behöver inte skura & torka, golv, bord, stolar & toaletter samt ställa i ordning bord o stolar mm -det tar vi hand om. Det finmns en checklista i avtalet.
Om ni använt uteplatsen/gräsmattan ska den vara i ordningställd som den var när ni kom - helt fri från skräp, föremål som ni ställt dit och eran egendom senast 0900 dagen efter.
0900 - Alla era saker ni tagit dit inkl återvinning ska vara borta från lokalen, terassen, uteplatsen/gräsmattan. (Pant kan vi ta hand om).
Storstädning - Hur mkt ska vi göra i ordning? Vilka tider gäller?
De saker ni tänker ta med er hem - Presenter, vin/öl flaskor, musikutrustning + kablage, pynt, kläder m.m. ställer ni väl grupperat på ett och samma ställe på eller bredvid ett, eller två bord inomhus så städare enkelt kan komma fram på hela golvet, samt inte råkar slänga ngt av misstag när de börjar rigga ner. Mat och dryck i kylen kan vara kvar där i tills ni kommer och hämtar.
Städare genomför ingen sorterting i samband med nedriggning eller avdukning av bord, återställande av kök. Städarna utgår från att allting som inte står grupperat på ett och samma ställe som ovan beskrivet, kan slängas.
Ni behöver inte - diska, återställa köket, duka av, ta ner pynt...m.m. Återvinnig och pant tar vi hand om.
Checklista står i avtal.
Tider för Storstädning (obs - ditt avtal gäller, ev avvikelser kan förekomma)
0730 - Kvarvarande föremål måste vara grupperat och iordningställt som ovan beskrivet.
0730 - Städare börjar. Deras arbete får inte blockeras.
0900 - Uteplatsen ska vara helt återställd, städad och fri från alla era föremål, skräp och samtliga ägodelar.
1030 - Alla era ägodelar ska vara borta från lokalen, terassen, uteplatsen/gräsmattan.
1030 - Vi börjar tömma kylar och slänger då det som är där i.
1030 - Nyckeln ska vara återlämnad
Kan jag hämta mina grejer efter tillträdet, på eftermiddagen?
Vid senare hämtning av dina grejor eller om du lämnar dina saker så att det hindrar städares framkomlighet, eller på annat sätt inkräktar på städares arbete drar vi belopp från depositionen då vi måste bemanna fler arbetsimmar för att städa och/eller bära grejer samt admin. Brukar innebära 500 - 1000 SEK per påbörjad timme.
Jag har jättemycket grejer med mig som jag behöver förvara i lokalen över natten efter festen.
Så länge kvarlämnade saker inte innebär att städare måste lägga tid på att bära & packa för att kunna komma fram är det ingen som helst fara. Någon enstaka väska, eller ngt ölflak är inga problem men om ni t.ex. lämnar högtalare, stativ, mixer, kablage på golvet, mat, ölflak, vinflaskor, catering-lådor, musikinstrument m.m. utspridda i lokalen innebär det en pålaga för oss. Kvarlämnade saker som du tänker hämta ska alltid stå ihopställt på ett (1) och samma ställe i lokalen, på ett eller flera bord som då står bredvid varandra. Maten kan stå kvar i kylen eller frysen.
Jag behöver lämna grejer på morgonen innan tillträdes tiden 1200.
Utgå inte från att det funkar men kontakta ändå lokalansvarig.
Jag behöver hjälp med att lasta in.
Kontakta lokalansvarig, vi kan ev hjälpa till.
Kan jag parkera inne på tomten?
I samband med i och urlastning då går det bra att parkera på gräsmattan. Gäster parkerar med fördel på platser som finns runt om i närheten. Bilen får inte hindra medlemmarnas verksamhet och det är lätt hänt att en bil står i vägen.
Kan jag hämta bilen senare på eftermiddagen dagen efter?
Nej. Under Apr-okt är det garanterat aktiviteter varje helgmorgon på gräsmattan.
Kan jag lämna nyckeln senare?
Nej. Om nyckeln återlämnas efter tillträdestiden i avtalet gör vi avdrag från depositionen då det innebär extra administrativt arbete alternativt påverkar verksamheten. Utgångsläget är att du lämnar den i samband med att ni hämtar era grejer.
Får jag vara på gräsmattan och bryggorna också?
Javisst! Du får gärna vara där, men du kan inte räkna med att vara ensam. Ska föreningens medlemmar ut med båtar eller bedriva annan aktivitet o verksamhet så har de alltid företräde. Du får inte vara i vägen. Oftast så går det att samsas om ytan vilket är utgångsläget. Du har dock tillträde till terrassen och lokalen inomhus.
Kan vi vara fler än 70 pers?
Nej. 70 pers är max oavsett om några även är ute på terassen eller på gräsmattan.
Jag ska pynta jättemycket.
Det är helt ok. Observera att spik, häftstift, häftklamrar, tusch, färg, tejp som sliter med sig eller på annat sätt påverkar underlaget, kan innebära skada på lokalen.
Kan jag lämna kvar mat över natten?
Ja, bara det är hämtat inom tidsramen för tillträdet (0900 eller 1030) och inte ligger utspritt i lokalen och på så sätt hindrar städares åtkomst till golvet. 0900 (Standard) eller 1030 (Storstäd) börjar vi rensa ut kylar och i samband med det slänger vi vad som är kvar.
Jag och min arrangörspartner ska betala hyran och depsoitionen från lite olika konton.
Nej det är inte en bra idé. Vi hyr ut lokalen till en (1) avtalande motpart. Vi använder det i avtalet angivna konto eller giro -nummret för att spåra betalningar och koppla till avtal samt återbetala depositionen.
Överför gärna hela beloppet Deposition vid ett och samma tillfälle.
Överför gärna hela beloppet Hyra vid ett och samma tillfälle.
Vi tänkte bada...
Kör på! Kolla var livbojen är. Undvik att gå på botten. Dyk ej.
Observera att det inte finns ngn badstege.
Använd med fördel bryggan närmast Liljeholmen som är lägre och lättare att ta sig upp på.
---
1 "Standard"
...där hyrestagaren grovstädar...
Beräkna ca 2-6 arbetstimmar för grovstädning & diskning, helt beroende på festens komplexitet.
Hyrestagare grovstädar kök, terrass o lokalens alla delar och rum (ej toalett) enlig anvisningar i avtal.
Hyrestagare städar och iordningställer även uteplats och kringliggande markområde (gräsmattan utanför) som det var när ni kom.
1a) ...inne i lokalen...
- Ta ner och släng eller packa undan utsmyckning, dukar, jirlanger + tejp och häftmassa, servetter, plastmuggar etc
- Ta ner, packa ihop lampor, ljudrigg, kablage.
- Sopa upp skräp, pynt, jirlanger, papper, servetter mm som fallit ned på golvet och släng.
- Töm papperskorgar i soptunna.
- Lägg pant i plasttunnan märkt "Pant".
- Diska allt använt porslin, bestick, kastruller m.m. Återställ i kök. Torka av använda ytor (diskbänk, köksbänk, spis mm)
- Sopor paketeras/stängs väl och placeras i soprummet.
- Återvinning (kartong, glas, plast) får ej slängas i soprummet. Det tar ni med er.
- Ställ kvarlämnade saker väl grupperat på ett bord på ett bord, eller i ett hörn. Detta så städare kommer fram.
- Kvarlämnade saker är av er hämtat senast 0900.
1b) ...och uteplatsen
- Ta ner och undan girlanger, ballonger, bilder, tält, parasol, stolar eller annat som satts upp.
- Ta även ner all tejp, all häftmassa, alla snören och snörstumpar eller annat som använts för att sätta upp saker.
- Ta bort/plocka upp fimpar, kapsyler, glaskkross, tomburkar, snusprillor, matrester, servetter, papper m.m. Städa i enlighet med punkt 10 i avtalet.
- Släng skräpet i en papperskorg eller sopsäck.
- Töm ev papperskorgar, askkoppar mm i en sopsäck.
- Ställ tillbaka grillen, bord, stolar och annat ni ställt, hängt eller satt upp.
- Uteplatsen ska vara helt i ordningställd av er senast 0900.
---
2 "Storstädning"
...där vi tar hand om allting beskrivet i 1a)...inne i lokalen. Du tar hand om uteplatsen.
Vi tar han om allting inne i lokalen beskrivet i 1a ovan. Du tar hand om 1b, uteplatsen.
- Kvarvarande utrustning, presenter, saker, överbliven dryck eller mat, eller övrigt som du anser som din egendom måste vara hämtade (borta från lokalen) ej senare än klockan 10:30.
- Uteplatsen ska vara framkomlig och helt i ordningställd, (enlig 1b oven), av er senast 0900.
---
Detta finns, övergripande beskrivning:
- Kapacitet för max 70 pers.
- Bestick, tallrikar, asssietter, glas, champagneglas, kaffekoppar, hållare för värmeljus.
- Kaffebryggare med 2 kannor samt filter, termosar.
- Vattenkannor.
- Blomvaser.
- Grytor, stora, normala och små, flera olika. Ugnsplåtar.
- Serverings -bleck och -bunkar.
- Spis, vanlig klassisk hemma-spis med fyra plattor (el). Ugn (ej ånga eller varmluft).
- Diverese knivar, skärbrädor, grytunderlägg, slevar, och spadar.
- Diskmaskin med diskmedel, modell mindre restaurang (1 diskback i taget).
- Kylskåp (3/4), mindre frys (1/4), separat ölkyl med plats för 3 flak med små burkar.
- 8-9 större robusta bord, varav 3 långbord, plus ett par extra fällbara bord.
- Stolar, stabila, med dyna.
- 3st bord på terassen, samt 12 stolar.
- Bioduk.
- Lampor med dimmers. Lampor på terrass. Två discokulor i taket.
- Galgar.
- Två toaletter, med handfat, toarullar, handservetter.
- Askfat ute.
- Grill ute (vi ställer fram på begäran - observera att inget får stå så det stör roddverksamheten)
- Sopset, långborste, trasa, hink och sopsäckar, toapapper, tvål, handtork.
- Parkering för in/ur lastning.
- Utsikt över Årstaviken.
- Badbrygga (bad sker på egen risk, undvik botten).
Detta finns inte:
- Ljudanläggning (..men testa ring Jerker på JnR DJ service 07nolltre93 9tre 96 om du överväger hyra)
- Ljusanläggning (strålkastare mm).
- Ljusanläggning/lampa ute över gräsmatta/tomt.
- Projektor.
- Dator.
- Wifi.
- Möjlighet till hög musik ute efter 22:00.
- Möjlighet till rökning inomhus.
- Möjlighet till att använda marschaller på terass.
- Badstege, bastu, hopptorn
- Möjlighet till att använda rökmaskin, smällare eller konfetti.
- Hjälp till eller kontakt med; hyra av ljudutrustning, catering, underhållning, DJs etc.
- Möjlighet till preliminärbokning.
- Tillgång till övriga lokaler i huset.
- Elvisp, hushållspapper, varmluftsugn
- Sommarleksaker, kubbspel, crocket mm
- Parasoll, partytält, filtar, dynor, värmeslinga
---
- Kontakta gärna lokal@hammarbyrodd.se med övriga frågor och funderingar.
Observera att vi som ideell förening inte är bemannade som en vanlig verksamhet. Ibland kan det ta ngn dag ellr så innan man får svar. Vi prioriterar förfrågningar per inkommet datum.