Gå till innehåll
Hammarby IF Roddförening

Samlade nyheter 2008

Namn: Julberättelse från Henrik Söderquist i Finland Länk till annan webbplats.

Publicerad: 22 DEC 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:47

Rubrik på sidan: Julberättelse från Henrik Söderquist i Finland

Ingress:

Henrik Söderqvist flyttade till Finland i somras och lämnade därmed (tillfälligt) Hammarby Rodd. Här får vi en rapport från en vådlig träning i Finska viken:

"Här i Helsingfors så ror vi i Östersjön (eller snarare Finska viken). För att få lugnt roddvatten så måste vi runda ett par öar, passera under ett par broar för att nå en skyddad vik med lite båttrafik och oftast lite vind och vågor. Efter att ha passerat lugnt och sakta under den andra av tre broar så var det dags att sätta full fart och vi tänkte även ta tillfället i akt och träna start. Vytas som satt på topp kollar så att inga hinder finns i vägen, konstaterar att det är en familj svanar som simmar längs ena sidan av passagen, men de kunde inte anses vara i vägen för vår framfart. Vi laddar på, korta snabba tag och får ganska bra fart,håller kanske ca 40-45 drag per minut och plötsligt skriker Vytas "full stopp i maskin". Vi bromsar båda två men för sent för där simmar en av de äldre ur svanfamiljen och käkar - precis innanför årbladen bestämmer sig pappa (eller mamma) svan att resa på huvudet för att andas efter att ha käkat lite grönsaker (eller vad det nu kan tänkas finnas under vattenytan som svanar lever på) och får åran på baksidan på halsen. Svanen fick nog bara en kallsup för den simmade lugnt vidare."

Namn: Löpcirkeln Länk till annan webbplats.

Publicerad: 09 DEC 2008 00:00

Uppdaterad: 26 OKT 2014 00:13

Rubrik på sidan: Löpcirkeln

Ingress:

Så här kan det visst se ut efter löpcirkeln.

Armarna föreställer cirklar såklart.

Namn: Jocke och Eva klubbmästare 2008 Länk till annan webbplats.

Publicerad: 23 OKT 2008 00:00

Rubrik på sidan: Jocke och Eva klubbmästare 2008

Ingress:

Det blev ett blåsigt klubbmästerskap på Årstaviken i lördags. Om det var vinden eller den efterföljande höststädningen som fick många att välja sofflocket är oklart, men när starten skulle gå var bara fyra roddare anmälda: Linda Hjertén, Joakim Åberg, Anders Joelsson och Eva Buskas.

Tävlingsledare Tomas seedade två dubblar med besättningarna Jocke/Eva och Linda/Anders. Loppet gick som vanligt mellan kilometerpricken och bryggan vid klubben - en sträcka på i runda slängar 1000 meter. Länge låg dubblarna jämnt, men på sista halvan lyckades Jocke/Eva dra ifrån och tog till sist hem segern på någonstans mellan 3 och 4 minuter. Efter några timmars intensiv städning firades segern (och det rena klubbhuset) med ärtsoppa i festlokalen.

Namn: Referat från Sprinter-SM i Strömstad 13/9 Länk till annan webbplats.

Publicerad: 17 SEP 2008 00:00

Rubrik på sidan: Referat från Sprinter-SM i Strömstad 13/9

Ingress:

Det var många Hammarbydebuter på sprint-SM: Linda debuterade i singel med sådan kraft att hon slog sig blodig om händerna, Eva o Malin i 2-D och fick silvermedalj, Anneli o Linda i 4x S mix utan att tappa någon åra.

Eva o Linda mötte tufft motstånd i singel i form av OS-deltagaren Frida Svensson. Vidare lyckades Hammarbys 4x S mix att slå en båt trots att vi bara hade en kille i besättningen och inte hade tränat ihop tidigare!

Med en imponerande spurt tog Anders Joelsson silvermedalj i singel.

Resultat:
1x DS – 6:a, 7:a
1xHS – 2:a
2xDS – 5:a
2-D – 2:a
4x DS – 4:a
4x S mix - 5:a

Det hela avslutades med en trevlig bankett för alla roddare.

Namn: Distansen längre än nånsin! Länk till annan webbplats.

Publicerad: 05 SEP 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:46

Rubrik på sidan: Distansen längre än nånsin!

Ingress:

Årets tävling startade 0900. På startlinjen låg SRF, ARF, Vaxholm, Norrköping, Jönköping och Hammarby. Vid starten tog SRF 2 och Vaxholm ledningen. Vi tampades med SRF 1 fram till St. Höggarn där vi gjorde ett ryck och kom loss. Vi siktade nu in oss mot Vaxholms lag som låg inom räckkhåll. Dock sinade krafterna och vi fick en tuff inrodd mot målet som i år flyttats till Vaxholms båthus innanför Bogesundsbron. Banan blir härmed 1 km längre. Man slipper nu den tunga rodden från målgången vid hotellkajen till båthuset. Vid mål väntade en liten hejaklack från Hammarby. Vi kom i mål som trea 4,5 min efter SRF 2. Efteråt blev det fika och prisutdelning i detta alltid lika fina arrangemang. Resultat, bilder och referat finns på Vaxholms hemsida som ni hittar under "länkar" här till vänster. Vi rodde var från topp Keijo Vesterinen, Daniel Gerhardsson, Joakim Åberg, Nils Carlin och undertecknad cox.

Namn: Du kan boka inriggarna Länk till annan webbplats.

Publicerad: 04 SEP 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:46

Rubrik på sidan: Du kan boka inriggarna

Ingress:

Hejsan. Tack för att du tar dig tid att läsa. Jag har goda nyheter för dig som inte redan kände till det följande. Det finns en bokningslista för inriggare på båthallsportarna och den är fri för alla medlemmar att använda. Dvs det går fint att boka båtarna.

Det finns några måsten dock:
- Innan man tar ut en inriggare måste man titta på bokningslistan att den inte är bokad.

- Bokningsraden måste innehålla antal båtar, datum då båt skall användas, tid (om ej heldag), ditt namn och ditt telefonnummer.

- Representant för föreningen som gör en överenskommelse med tredje part att denne skall få använda båtarna måste i förväg kontrollera med bokningslistan att de inte är bokade.

- Representant för föreningen som gör en överenskommelse med tredje part att denne skall få använda båtarna måste omgående tillse att detta införs i bokningslistan.

Om du tror att någon som borde veta detta inte gillar att läsa hemsidan skulle jag uppskatta om du kan meddela det ovanstånde muntligt. Tack!

Namn: Resultat SM 2008 Länk till annan webbplats.

Publicerad: 24 AUG 2008 00:00

Rubrik på sidan: Resultat SM 2008

Ingress:

I helgens SM-tävlingar i Farsta tävlade totalt 10 Hammarbyroddare i sammanlagt 8 besättningar.

Här hittar du Hammarbys resultat:
Dag 1: Länk till annan webbplats. 1xHSLv 5:a, 1xHS 4:a, 1xDS 4:a
Dag 2: Länk till annan webbplats. 2xHS 3:a, 6:a
Dag 3: Länk till annan webbplats. 2xDS 5:a, 4xHS 4:a, 4xDS 3:a

Hela resultatlistan finns här Länk till annan webbplats..

Namn: Hockeybamsingarna till Rodd-SM Länk till annan webbplats.

Publicerad: 21 AUG 2008 00:00

Rubrik på sidan: Hockeybamsingarna till Rodd-SM

Ingress:

Våra kompisar i Hockeybamsingarna har i två år på raken supportat oss under Nationaldagsspelen. Nu lovar de att dyka upp även på SM! Här är förhandsartikeln Länk till annan webbplats. på deras hemsida.

Namn: OS-frukost på klubben Länk till annan webbplats.

Publicerad: 15 AUG 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:46

Rubrik på sidan: OS-frukost på klubben

Ingress:

Kom och käka OS-frukost och kolla på Lassi i morrn! Frukost står uppdukat på klubben från kl 09.15. Kl 09.50 kollar vi på loppet. Sen lastar de som vill trailern och drar ut till Magis och tränar.

OSA till Eva idag (0703-47 26 13).

Namn: Seger till Hammarby i serierodden! Länk till annan webbplats.

Publicerad: 12 AUG 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:45

Rubrik på sidan: Seger till Hammarby i serierodden!

Ingress:

De inbjudna tävlingsklasserna till 500-meters-regattan på Mageulungen var H2-, D2-, H2x, D2x, mix 4-, mix 4x, Mix8+. De inbjudna roddföreningarna var de tillhörande Stockholms och Svealands Roddistrikt.

Trots prognos om regn infann sig på tävlingen SRF, SPIF, UARS, vi själva och till och med solen. Av de möjliga tävlingsklasserna hade vi lyckats mönstra H2-, H2x, D2x, mix 4- och mix 4x efter tillfrågan av såväl nya som gamla medlemmar. I nybörjklassens singel ställde även Eva Buskas upp.

Roddchef Sara Grönberg hade efter förutsättningarna pusslat ihop några spännande lagkonstellationer. Deltagandet ledde till att vi kunde ställa upp i samtliga klasser i vilka det blev lopp.

Utöver tävlingsdeltagarna gjorde också Claes Friström en stark insats från Hammarby som agerade startdomare, följebåt och i övrigt expedierade tävlingen.

Loppen avgjordes mellan 1250 och 750 meters bojarna på banan, mitt framför båtplatsens publik. Vindarna varierande under dagen men solskenet och regnfriheten höll i sig. Loppen avlöpte, så vitt jag vet, utan större problem än någon omstart.

Den övergripande vinsten av tävlingen gick med en liten marginal till Hammarby över SRF, föjt av UARS och SPIF(Resultat Länk till annan webbplats.).

Nedan följer korta berättelser inkomna från roddarna själva.

mix 4-
Av Anneli
Jag förstår inte riktigt taktiken för båtbesättning i Hammarby rodd. Det finns en del tokar som sätter in en nybörjare i en fyra us. När jag blev tillfrågad visste jag inte riktigt vad som väntade, men eftersom jag själv är lite tokig så ställde jag upp. Alltid kul att prova på något nytt tänkte jag och litade på att det skulle vara lätt eftersom de erfarna roddarna vågade sätta in en nybörjare som mig. Det visade sig att det var svårare än andra fyrmansbåtar: helt klart vingligare och så bamseåror. Det blev lite dramatik i starten eftersom startskottet gick innan vi hann rikta in kursen, så det blev omstart. Sedan kom vi iväg bra och jag var livrädd för att lyckas med att välta båten, men med flåset på max och krampaktigt tag om åran lyckades vi tillsammans komma tvåa och t o m slå en båt. Måste vara nybörjartur...

Besättning: 1 Sara Grönberg

2 Anneli Jedenmalm

3 Carl-Henrik Laurell

4 Thomas Grabs

H2-
Av Anders Johansson
Dagens första lopp blev också dagens hårdaste. Hammarbys lag bestod av mig och C-H. För motståndet stod de alltid så unga Janne och Robban (SRF) och de hårdsatsande lättviktarna Petter och Axel (UARS). Vi själva hade satsat på att vila oss i form och inte rott 2- på de senaste två åren för att vara säkra på att vara i riktigt gott slag. Efter en något strulig start, där vi som väntat hamnade sist, gick vi på som galningar. Vid 300 meter passerade hade vi smitit förbi de andra och det kändes riktigt bra. SRF fick dock till en riktig kalasspurt i 45-takt och av bara farten smet även UARS förbi. Lite surt att få stryk på det sättet men trots allt ett riktigt bra lopp. Vi får fundera på om vi inte skall köra något träningspass inför nästa års serierodd.

D2x, Mix 4x, Nybörjar 1x
Av Eva Buskas
För det mesta brukar Hammarby harva runt i resultatlistornas bottenslam. Men serierodden är antingen starten på en ny era – eller beviset på att vi formtoppat ett par veckor för tidigt. I nybörjarsingeln var jag ensam tävlande och kunde därmed i lugnt majestät ro hem segern, men i dubbeln fick jag och Sara göra skäl för alla ballerinakexen för att hålla undan före Spif och SRF. Som gammal erfaren regattaförlorare har jag lärt mig att aldrig sluta ro när jag hör måltutan – eftersom den sannolikt inte tutar för mig. Så när Sara la årorna på vattenytan så fort måltutan gick fräste jag ilsket "Fortsätt RO!". Men tro det eller ej – det var för oss (och för kombinationsbåten Spif/Falkenberg som trillade in strax före oss). Av bara farten rev vi av ytterligare en seger tillsammans med team Joelsson och Johansson i mixscullerfyran innan vi åkte hem till Årstaviken med minst ett tjog medaljer i bagaget. Nu är det bara att vänta in SM!

Namn: Pricken till fyren, nytt rekord! Länk till annan webbplats.

Publicerad: 30 JUL 2008 00:00

Uppdaterad: 25 OKT 2014 19:45

Rubrik på sidan: Pricken till fyren, nytt rekord!

Ingress:

Pricken till fyren är en 620 meter lång sträcka belägen mellan en röd prick och en röd fyr i Årstaviken och den som kan trafiken listar ut att dessa sjömärken således ligger mot Årstastranden till.

Fyren ligger cirka 350 meter från båthusbryggorna och pricken som även kallas 1000meters-pricken ligger på cirka 1000 meters avstånd från bryggorna.

Vill du själv mäta upp distans mellan olika sjömärken kan du använda dig av t ex Google Earth vilken har tillräcklig upplösning för att visa sjömärken.

För den som försöker lära sig att ro snabbare eller vill ha bra träning för såväl styrka som kondition är Pricken till fyren (eller tvärtom) en bra och överkomlig utmaning att lägga in i passet då och då.

Kroppens anareoba energileverans maximeras och durationen är för de flesta tillräckligt lång för att även hinna taxera syreupptaget på en hög intensitet.

Lika mycket som ett tidstest över denna sträcka är en fysisk utmaning är det också en teknisk sådan och ett resultatgivande sätt att få kroppen (här i motsats till tanken) att lära sig och "förstå" denna.

Sträckans naturliga tillgänglighet gör den också till en smidig möjlighet att enkelt få med ett träningsmått som talar om hastighet oavsett vad man rott för övrigt.

Hastighetsmått bör ha en särkild roll i träningen då det inte är den som ror längst eller med högst puls som vinner lopp utan den som ror snabbast. Detta är sant såväl över 100 meter som Marathon. Och den nybörjare som ror markant snabbare Pricken till fyren har garanterat blivit snabbare över såväl 100m som Marathon också.

I måndags rodde Calle W distansen Pricken till fyren på 3minuter och 36 sekunder i en singel. Detta är nytt världårsbästa i nybörjarklassen och andra bästa tid i år i den öppna klassen.

Grattis till Calle!

PS
Det finns resultatlistor sedan 2005 på dörren till herrarnas omklädningsrum.